Är sjuk, är ynklig...

Jag är vanligtvis en väldigt frisk person. Sällan sjuk men drog till då och då med en dunderförkylning. Men inte sedan jag kom hit.
Sedan jag kom till Chiang Mai har det inte varit mycket mer än det ena sjuktillståndet efter det andra. Bakylla, förkylningar, graviditet (ja det är ett sjukdomstillstånd, man mår ju bajs hela tiden!), magsjuka, matförgiftning(mildare varianter), ryggvärk, tandvärk etc. etc. etc.
Misstänker att mycket beror på något så enkelt som sömnbrist! Immunförsvaret är ju svagare när man lider av uttröttning.
Så det är nog därför som jag råkat ut för, vad jag misstänker vara, hand-mun-fot sjukan. Ett virus som mycket sällan drabbar vuxna (och bara de med nedsatt immunförsvar)och som går på dagiset till en av Fisens kompisar. Vad är chansen att man skulle få det va? Men efter att ha läst om det på nätet så verkar det väldigt logiskt. Har stora blåsor på tungan som gör jätteont och känner mig hängig, trött, aningens febrig och har kliat på vänstra handen hela dagen (skulle kunna vara myggbett men det ser inte riktigt ut så). Inga bra tecken. Men det finns inget man kan göra åt det så det är bara att bita ihop och se till att kroppen motverkar viruset så fort som möjligt!

Förövrigt tror jag mig ha kommit på varför Fisen är så grinig vid 10-10.30 snåret och vid 14-16 snåret. Dåliga mellanmål!
På morgonen glömmer jag ofta bort det eftersom att JAG precis lyckats peta i mig något då och på eftermiddagen blir det lek med pappa eftersom han vaknar då. Inte bra! Nu blire andra bullar! Mer mellanmål och tidigare middag till det lilla folket!
Sen tycker hon ju att det är roligare att äta om jag eller pappa äter samtidigt, och hon gillar inte att äta när det är för varmt. Så det är lite knöligt att äta ibland. Men när det är för varmt äter vi i sovrummet där vi har ac! Sen får man passa sig så man inte går och lägger sig med sängen full av makaroner!

Sen måste jag få skryta lite. Min dotter på 18 månader fullkomligt ÄLSKAR sallad! Ja, alltså inte sallatsblad, utan matiga sallader. Pastasallad med yoghurtdressing och ost (osten petas oftast ut så katten får sig ett skrovmål), potatissallad med dijonvinegrett, quinoasallad med vitlöks- och curryvinegrett m.m m.m Hon äter allt utom just sallatsblad, det förstår hon sig inte på. Hon älskar vitlök, lök (purjo-, röd-, scharlotten-, gullök, ja, you name it!), gurka, tomat, majs, ärtor, bönor, broccoli, morötter och frön av alla slag. Finns säkert mer hon gillar, men jag minns inte allt på rak arm.
Och den här (jag vågar nog säga det) besattheten av sallader har pågått i säkert 7-8 månader redan. Otroligt men sant, det finns barn som gillar veggies!

Förresten, måste bara berätta. Jag hade en väldigt fin och rogivande stund idag då jag satt ensam i trädgården och tittade på solnedgången. Jag hade lyckats peta Fisen i säng tidigt och Boy var tvungen att åka lite tidigare till jobbet så det var fortfarande ljust och inte alltför mycket mygg ute. Jag hämtade mig ett glas vin och satt och glodde på det falnande ljuset bakom bergen. Magiskt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0